ریحانهریحانه، تا این لحظه: 11 سال و 7 ماه و 14 روز سن داره

ریحانه، گل خوشبوی من

پنج ماهگیت مبارک

1391/11/30 9:27
نویسنده : مامان مینا
707 بازدید
اشتراک گذاری

تولدت مبارک دختر نازم

از کجا شروع کنم؟؟ نمی دونم...!!!!

فقط اینو بگم که شدی همه یدنیای من قند عسلم... روز به روز شیرین تر میشی و زندگی من و بابایی رو با خنده های شیرینت زیباتر میکنی دختر قشنگم...قلب

امروز قصد نداشتم اینجا بیام چون خیلی خیلی کار دارم ولی به مناسبت تولد 5 ماهگی تو ناز گلم اومدم تا به خودم تبریک بگم ... به خودم و همه ی اونایی که تو این 5 ماه زندگیشون با حضور تو یه رنگ و بوی دیگه ای گرفته...

دیروز اولین روزی بود که رفتم سر کار و تو رو پیش مامانی گذاشتم الهی بمیرم که مامانی رو انقدر اذیت کردی... ای شیطون... بزرگ شدی باید همه زحمتاشو جبران کنی.. باشه؟؟؟

از خواب بیدار شدی و داری به حرکت دستای من روی کیبورد نگاه میکنی... من فدای اون چشمات بشم. دیگه باید به کارهای تو برسم. بعدا که لومدم دوباره مینویسم برات.

این عکس رو دیروز مامانی ازت گرفته:

اینم دیشب خودم ازت گرفتم:

دنیایی داری با این بندی که از تختت آویزونه...نیشخند

    

 

 ادامه مطلب رو حتما بخونید چون کارهایی که یه نوزاد در 5 ماهگی انجام داده و یا انجام میده رو نوشتم...

در اینجا ویژگی های رفتاریتو که تا حالا انجام دادی و یا تو ماهی که در پیش داریم انجام میدی رو برات مینویسم عزیزم:

 اگر کودکتان را وزن کنید، متوجه خواهید شد وزنش دو برابر زمان تولدش شده و بدن او انعطاف‌پذیرتر شده است. او اکنون دست و پاهایش را به اطراف می‌کشد. سرش را بلند می‌کند و پاهایش را به‌خوبی جمع کرده و تا روی شکمش بالا می‌آورد.

کوچولو آنقدر در 5 ماهگی بازیگوش شده است که با حرکت و جابه‌جا کردن پاهایش خود را در تختش حرکت می‌دهد. او اکنون غلت می‌زند و می‌چرخد. از این‌که می‌بینید او این همه توانایی به‌دست آورده است، شگفت‌زده می‌شوید.


صبح زود

صبح‌ها وقتی چشم باز می‌کند آنقدر پر شور و سرحال است که با خودش مشغول بازی کردن می‌شود. هر روز صبح کودک 5 ماهه تان اولین کسی است که چشم باز می‌کند و به اطراف نگاه می‌کند. کوچولو بدون این‌که سر و صدا کند با خودش بازی می‌کند و با خودش مشغول است. اگر بالای سرش یا کنارش اسباب‌بازی قرار داده باشید، او مدتی با آنها مشغول خواهد بود.

خواب روز

گاهی کودک در طول روز نمی‌خوابد، ولی فقط در تخت خود چرت می‌زند. در این زمان نمی‌توانید به زور او را بخوابانید. بلکه با قرار دادن او در تختش او را وادار به یک استراحت کوچک کنید.

نشستن کوچولو

کودک در این ماه دیگر به راحتی خودش می‌نشیند. او از نشستن لذت می‌برد زیرا به خوبی می‌تواند اطرافش را رصد کند. در این ماه اگر او را در روروک قرار دهید خواهید دید که با چه شوق و ذوقی به کشف دنیای پیرامونش می‌پردازد.

او خیلی فعال شده است. اگر هوا رو به گرمی می‌رود باید فکری برای او بکنید تا در اثر تقلا و شیطنت‌هایی که می‌کند بدنش عرق سوز نشود و روی پوست بدنش جوش‌های ریز نباشد. برای همین او را دائماً حمام کرده و لباس‌های نخی و نازک برایش تهیه کنید.

صندلی غذا

وقت آن رسیده که برایش صندلی غذا تهیه کنید تا او روی آن نشسته و غذا بخورد. در این ماه او می‌تواند غذاهای جامد بخورد. او به خوردن غذاهای جامد علاقه خاصی نشان می‌دهد. با روش‌های متفاوت طعم غذاهای جدید را به او بشناسانید.

برای این منظور در کنار غذاهای گذشته که با طعم آن آشناست از غذاهای جدید قرار دهید. هر روز بر میزان غذاهای جدید اضافه کنید. این کار علاوه بر آن‌که باعث می‌شود او به تدریج با طعم و مزه‌های جدید آشنا شود، باعث می‌شود که اگر نسبت به یک ماده غذایی جدید واکنش نشان داده، متوجه شوید.

اگر کوچولو به خوردن غذایی با طعم جدید از خود رغبتی نشان نمی‌دهد، اصرار به خوراندن آن نداشته باشید کافی است چند روزی صبر کنید و بعد از آن دوباره آن غذا را به او بدهید و غذا دادن به او باید با حوصله باشد. بارها اتفاق می‌افتد قاشق غذا را به طرف دهان او می‌برید، ولی کوچولو با شیطنت روی بر می‌گرداند یا آنها را از دهان بیرون می‌ریزد. این کار برای او نوعی بازی است و از انجام آن لذت می‌برد.

آینه

در این زمان او به دیدن آینه و تماشای خود در آینه علاقه خاصی دارد. او دوست دارد که خودش را در آینه ببیند. برای او آینه نشکن تهیه کنید. آینه را در برابر او قرار دهید و از کنجکاوی که در برابر آینه از خود نشان می‌دهد، لذت ببرید.

قطره آهن

تعدادی از نوزادان در این زمان دچار کمبود آهن می‌شوند. در این زمان باید مواد لازم را از طریق دارو در اختیار او قرار دهید. با پزشک نوزاد مشورت کنید و از او بخواهید تا راهنمایی‌های لازم را در این مورد با شما داشته باشد.

توانایی‌های متفاوت

در 5 ماهگی او رفتارهای متفاوتی را از خودش نشان می‌دهد. او اکنون به اندازه کافی در مورد اجسام سخت تجربه پیدا کرده است، به همین دلیل او دوباره به مکیدن علاقه‌مند شده است. برای همین خواهید دید که انگشتان شست پاهای خود را به دهان می‌برد و یا انگشتان دستش را در دهان قرار می‌دهد. این کار را اغلب برای آرام‌کردن خود در قبل از خوابیدن انجام می‌دهد.

زمانی که خواب‌آلوده است یا احساس کلافگی می‌کند، به صورتش چنگ می‌زند و گوش‌هایش را می‌کشد.

دست‌های توانا

دست‌های او در این ماه پرقدرت‌تر از گذشته شده‌اند. اگرچه او علاقه دارد به هر چیزی دست بزند و اجسام را از یک دست به دست دیگرش بدهد. او هرچیزی را که به چنگ آورده به دهان می‌برد و بلافاصله آن را می‌جود.

کوچولو علاقه دارد که خودش شیشه شیرش را در دست بگیرد و اسباب‌بازی‌هایش را به هم بزند و یا گوشه‌ای پرتاب کند.

مخفی‌کاری

کوچولو مخفی‌کاری را بلد نیست. اگر چیزی را پنهان کنید، او هنوز به آن قدرت و توانایی نرسیده که آن را پیدا کند.

او از دهانش صدا در می‌آورد، میوه‌هایی را که به دهان می‌برد، به اطراف صورتش می‌مالد و با کارهایی که انجام می‌دهد، برای اطرافیانش جذابیت ایجاد می‌کند. او در برابر آنچه می‌شنود، واکنش نشان می‌دهد، آوا و صداهای متفاوتی که از دهانش خارج می‌شود گاه به‌گونه‌ای است که احساس می‌کنید او در حال ادا کردن چیزی است ولی در واقع اینگونه نیست، هر چند که پس از مدتی او این توانایی را به دست می‌آورد.

غریبی کردن

بعصی از نوزادان در این ماه شروع به غریبی کردن در برابر افرادی که نمی‌شناسند کرده و گریه می‌کنند.

برای ارتباط برقرار کردن با دیگران آنها را در آغوش بگیرید و در برابر کسانی که برای اولین بار می بیند، او کم کم در این زمان شروع به برقراری ارتباط با آنها می‌کند.

در این ماه دیگر باید به فکر جمع کردن تمام وسایل از اطراف اتاق و فضاهایی که در دسترس او است بکنید زیرا او آنقدر سریع دست به وسایل می‌برد که نمی‌توانید پیش‌بینی کنید.

اجازه دهید به کشف فضای اطراف بپردازد و هر چیزی را به دست آورد او برای نخستین‌بار اعتراض می‌کند. اگر وسایلش را بردارید، با صدای بلند اعتراض می‌کند. او با شیطنت برای اطرافیانش شکلک درمی‌آورد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (13)

مامان ریحان عسلی
30 بهمن 91 10:32
سلام 5 ماهه شدنت مبارک الهی چقدر سخته که واسه کار باید نی نی تو تنها بذاری واسه شیر خوردنش از شیر خشک کمکی می گیری یا می دوشی؟
الهه
30 بهمن 91 12:06
ریحانه جونی تولد 5 ماهگیت مبارک
مامان حسنا
30 بهمن 91 14:19
خاله جون 5 ماهگیت مبارک حسنای ما که 2روز دیگه 5 ماهه میشه ایشالا روز به روز بزرگ تر بشی و خانوم تر عزیزدلم
معصوم/مامان جان جان فاطمه
30 بهمن 91 15:05
ریحانه جون انشاالله در کنار مامان و بابا همیشه شاد و خوش باشی
مامان کوثری
30 بهمن 91 16:37
سلام گلم برای طراحی تقویم کودک 92 یه سری به وبلاگ من برنید تنوع طرح ها خیلی زیادن امیدوارم خوشتون بیاد http://temparti.blogfa.com/
عمه حدیث خوشگله
30 بهمن 91 17:14
سلااااااااااااام
پنج ماهگیت مبارک ریحانه جونم
بوس بوس بوس


ممنونم عمه جون انشالله 5 ماهگی حدیث جون.
ببوس حدیث خوشگله رو
مامان کوثری
1 اسفند 91 8:20
سلام گلم عزیزم شما یا تقویمتون رو از روی نمونه های داخل وب انتخاب کنید یا اگر طرح خاصی دارین بفرستین مثل نمونه براتون انجام بدم
مامان حسنا
2 اسفند 91 10:12
_______________ %%
______________ %%%
_____________ %%%%%
____________ %%%%%%
_____________ %%%%
_____________ %%%
_____________ %%%
_____________ %%%
_____________ %%%
_____________ %%%
_____________ %%%
_____________ %%%
_____________ %%%__%%
_____________ %%%__%__%
_____________ %%%___%__%
_____________ %%%___%___%
_____________ %%%___%____%
_______ %%____%%%__%____%
______ %__%__%%%%%%__%%
______ %___%%_____%____%%
_______ %____%%%%%_%%
________ %___________%%
_________ %_________%%
_________ %%__سلام___%%
________ %%_________%%%
_______ %%___من آپم____%%%
______ %%______زود بیا_____%%
_____ %%_______منتظرم_____%%
_____ %%__________________%%
_____ %%%________________%%
______ %%_______________%%%
_______ %%%____________%%%
_________ %%%%________%%%
___________ %%%%%%%%%



اومدم عزیزم تولد 5 ماهگی حسنا جون هم مبارک باشه عزیزم
مامان الناز
2 اسفند 91 11:07
مبارک باشه 5ماهگی گل دختر
مطالبت خیلی جالب بود و واقعا تمام کارهایی است که نوزاد 5ماهه انجام میده



ممنونم عزیزم خوشحالم که مطالبم به دردتون خورد
تانیا
2 اسفند 91 11:47
ممنون از اینک آمدید بهمون سر زدید ونظرتون رو هم خوندم چرا که نه حتما


امیدوارم از این به بعد دوستای خوبی برای هم باشیم عزیزم
مامان کوثری
2 اسفند 91 13:17
عزیزم یا کیفیت بالا آپلود کنید تو سایت های آپلود و آدرس آپلود شده اش رو به من بدین یا ایمیل کنید
مامان کوثری
2 اسفند 91 16:34
نه عزیزم نمیشه تو نی نی وبلاگ آپلود کنی حجم عکس ها باید بیاد پایین کیفیتش پایین میاد کارتون خراب میشه
مامان ستیانفس
5 اسفند 91 22:27
ریحانه جونم 5 ماهگیت مبارک عزییزم دست مامانی درد نکنه که همیشه واست مطالب مفید میذاره